Hyppää pääsisältöön
Image
Ihmisiä jumppaamassa

Aivoterveyttä ikääntyville -ryhmä

Maksuton etävalmennusryhmä on tarkoitettu 65 vuotta täyttäneille keskisuomalaisille, jotka ovat saaneet muistisairauden riskitestistä vähintään 6 pistettä, ja haluavat tukea elämäntapojen muutokseen sekä omasta aivoterveydestä huolehtimiseen.

Millaisia aiheita ryhmässä käsitellään?

Ryhmässä keskustellaan muun muassa liikunnan, ruokailun, unen ja levon, sosiaalisten suhteiden ja mielen hyvinvoinnin teemoista. Lisäksi tehdään yhdessä erilaisia harjoituksia ja annetaan kotitehtäviä aivo- ja sydänterveyden edistämiseksi.

Osallistuminen on maksutonta. Osallistuaksesi tarvitset tietokoneen tai tabletin, Teams-ohjelman ja kamera- ja ääniyhteyden.

Kevään ryhmä on täynnä, kiitos ilmoittautuneille!

Aikataulu

Puolitoista vuotta kestävä etävalmennusryhmä sisältää 11 tapaamiskertaa tiistaisin. Teemoja ovat:

  • 3.5.2022 klo 12-13 (yhteyksien testaus)
  • 10.5.2022 klo 12.00–13.30: Tutustuminen ja johdattelua aivoterveyteen
  • 17.5.2022 klo 12.00–13.30: Liikunta
  • 31.5.2022 klo 12.00–13.30: Ruokailu
  • 28.6.2022 klo 12.00–13.30: Aivotreeni
  • 26.7.2022 klo 12.00–13.30: Uni ja rentoutuminen
  • 6.9.2022 klo 12.00–13.30: Sosiaaliset suhteet
  • 8.11.2022 klo 12.00–13.30: Mielen hyvinvointi
  • 7.2.2023 klo 12.00–13.30: Muistin toiminta
  • 9.5.2023 klo 12.00–13.30: Seuranta ja toiminnan vahvistus

  • 7.11.2023 klo 12.00–13.30: Seuranta ja toiminnan vahvistus

Kotitehtävät

10.5
Pohdi seuraavia kysymyksiä ja kirjaa itsellesi ylös:

  • Minkälaisena haluan nähdä elämäni 5-10 vuoden kuluttua? Missä asun, mitä harrastan, miten hoidan kauppa-asiat jne?
  • Mitä teen/Miten voin itse vaikuttaa, jotta nämä toteutuvat?

Seuraavalla kerralla keskustellaan tehtävästä.

17.5.
Toteuta vähintään yksi liikuntatavoitteesi, jonka tänään suunnittelit. Seuraavalla kerralla keskustellaan tehtävästä.

31.5.
Tee Sydänliiton testi: Testaa ruokavaliosi (klikkaa tästä)

Mistä kohdista sait 0 tai 1 pistettä? Valitse näistä 1-3 kohtaa, joihin päätät tehdä muutoksen. Kirjaa ruokailuun liittyvät tavoitteesi ylös. Seuraavalla kerralla keskustellaan tehtävästä.

28.6.

Pohdi, mikä on sinulle sopivan haastavaa ja mieluista aivotreeniä?

  • Lisää arkeesi kaksi aivotreeniä
  • Ota tavoitteeksi 2–3 treeniä viikossa
  • Pyri ottamaan ne pysyväksi osaksi arkeasi
  • Muista tekemisen ilo!

Liikkumisen lukujärjestys ikääntyvälle

Liikkumisen lukujärjestyksestä ikääntyneen omaehtoisen liikunnan tueksi löydät helppoja sekä hieman tehokkaampia voimistelu-, luonto- ja rentousharjoituksia. Kestoltaan tuokiot vaihtelevat viidestä 45 minuuttiin. Voit valita sinulle mieleisiä harjoitteita ja suorittaa niitä omaan tahtiin.

Lukujärjestykset ovat PDF-muotoisia ja sisältävät linkkejä eri toimijoiden järjestämiin videomuotoisiin etäharjoitteisiin. Syksyn tullen julkaistaan lukujärjestystä täydennetään syksyn ja talven osioilla.