Hyppää pääsisältöön

Usein kysyttyä

Tältä sivulta löydät usein kysyttyjä kysymyksiä liittyen OmaKS.fi-palveluun.

OmaKS.fi tuottaa täysin uudenlaisen sosiaali- ja terveyspalvelun keskisuomalaisten käyttöön.

Tälle sivulle olemme koonneet yleisimpiä kysymyksiä liittyen OmaKS.fi:n käyttöön ja palveluihin. Vastaukset kysymyksiin näet laajentamalla tekstikenttää oikeasta reunasta löytyvästä pluspainikkeesta. Olemme jaotelleet kysymykset kategorioittain.

Mikäli et löytänyt vastausta kysymykseesi, olethan rohkeasti meihin yhteydessä palautelomakkeella. Kaikki palaute on uutta palvelua rakentaessa meille erittäin tärkeää. Voit jättää palautteen anonyyminä, halutessasi voit myös jättää sähköpostin vastausta varten.

Image
Piirretty kuva: hymyilevä nainen kysymysmerkkejä päänsä ympärillä

OmaKS.fi:n palvelut

Minkä kuntien ja terveysasemien asukkaat saavat palvelua OmaKS:ssä?

OmaKS.fi:n ammattilaiset palvelevat aluksi Jyväskylän, Hankasalmen sekä Uuraisten julkisten terveysasemien asiakkaita. Palvelumme ei kata Jyväskylän ulkoistettujen terveysasemien (Huhtasuo, Korpilahti, Säynätsalo, Tikkakoski) asiakkaita. Jos asut näiden terveysasemien alueella, saat digitaalisia sote-palveluita oman terveysasemasi verkkosivuilta.

Tarkoituksemme on laajentaa lähivuosina kaikkiin Keski-Suomen kuntiin.

Hyvinvointisi tueksi -sivustomme tarjonta on avoinna kaikille keskisuomalaisille tai muuten asiasta kiinnostuneille. 

Voinko keskustella ammattilaisen kanssa ilman tunnistautumista?

Kyllä voit. Ilman tunnistautumista ei kuitenkaan voida keskustella henkilökohtaisesta terveydentilasta. Asiantuntijamme voivat antaa yleistä terveysneuvontaa ja ohjantaa ilman vahvaa tunnistautumista. 

Kuinka pääsen keskustelemaan sairaanhoitajan kanssa?

Klikkaamalla chat-ikkunaa oikeassa alareunassa. Chatbottimme Helpotti yhdistää sinut sairaanhoitajalle.

Sairaanhoitajamme ovat paikalla arkisin klo 8.00–17.30. Muina aikoina voit jättää yhteydenottopyynnön.

Kuinka pääsen keskustelemaan sosiaaliohjaajan kanssa?

Klikkaamalla chat-ikkunaa oikeassa alareunassa. Chatbottimme Helpotti yhdistää sinut sosiaaliohjaajalle.

Sosiaaliohjaajamme ovat paikalla arkisin klo 8.00–16.00. Muina aikoina voit jättää yhteydenottopyynnön.

Milloin sosiaaliohjaaja voi auttaa minua?

Sosiaaliohjaajaan voit olla yhteydessä jos tarvitset ohjausta ja tukea elämän eri tilanteissa. Yhdessä sosiaaliohjaajan kanssa voit miettiä arjen asioita tai vaikka elämän kriisitilanteita.

Sosiaaliohjaaja ohjaa sinut tarvittaessa eteenpäin muihin palveluihin.

Kuinka pääsen keskustelemaan elämäntapaohjaajan kanssa?

Muista OmaKS:n ammattilaisista poiketen, ei elämäntapaohjaajamme päivystä chatissa. 

Elämäntapaohjaajan juttusille pääset täyttämällä ensiksi sähköisen terveystarkastuksen. Kun lähetät terveystarkastuksen terveydenhuoltoon, on elämäntapaohjaajamme sinuun yhteydessä. Etene näin:

  1. Aloita tekemällä terveystarkastus Omaolo.fi -palvelussa 

  2. Sähköinen terveystarkastus arvioi elintapojasi ja henkistä hyvinvointiasi. Terveystarkastus kertoo, miten elintapasi vaikuttavat arvioituun elinikääsi ja sairastumisriskeihisi. Lisäksi saat ohjeita, miten voit ylläpitää ja edistää hyvinvointiasi.  

  3. Kun lähetät terveystarkastuksen terveydenhuoltoon, otamme sinuun yhteyttä! 

Milloin elämäntapaohjaaja voi auttaa minua?

Elämäntapaohjaaja tarjoaa tukea ja välineitä elämäntapojen muutokseen ja hyvinvoinnista huolehtimiseen. Elämäntapaohjaajalle ohjaudutaan tekemällä sähköinen terveystarkastus omaolo.fi-palvelussa ja lähettämällä se terveydenhuollon henkilöstölle.

Elämäntapaohjaajalle voi ohjautua myös esimerkiksi työikäiset potilaat, joilla on kohonnut terveysriski eli:

  • kohonnut verensokeri tai diabetesriskipisteet (yli 12)
  • kohonneet veren rasva-arvot
  • kohonnut verenpaine
  • ylipaino
  • MBO
  • edellä mainittuihin valtimotauteihin vastasairastuneet, jotka eivät ole saaneet elämäntapaohjausta

Kuinka pääsen keskustelemaan lääkärin kanssa?

Lääkärin puheille pääset sairaanhoitajamme kautta. Hän tekee hoidontarpeen arvioinnin ja tarvittaessa ohjaa sinut lääkärille.

Saanko yhä palvelua perinteiseltä terveysasemalta?

Saat.

OmaKS.fi ei tule poistamaan perinteisen sosiaali- ja terveysaseman palveluja, vaan toimimaan niiden rinnalla. Halutessasi voit asioida tutuksi tulleeseen tapaan. Ohjaamme asiakkaitamme myös kivijalkaterveysasemiin, mikäli ammattilainen kokee sen hoidontarpeen arvioinnin jälkeen tarpeelliseksi.

Mitä OmaKS:n käyttö maksaa?

Chat- tai videokeskustelu OmaKS:n sairaanhoitajien, sosiaaliohjaajien tai elämäntapaohjaajan kanssa on maksutonta. Mikäli sinut ohjataan lääkärin vastaanotolle, peritään siitä Jyväskylän kaupungin hinnaston mukainen maksu, 20,60 euroa kolmelta käyntikerralta (terveysasemankäynnit/etävastaanotot) kalenterivuosittain.

Tarvitsen sairaslomaa, voinko hakea sitä teiltä? 

Voit. Aloita chat-keskustelu sairaanhoitajan kanssa niin hän arvioi tilanteesi ja tarvittaessa ohjaa eteenpäin, mikäli hoitaja ei asiaa pysty hoitamaan. 

Sivuston toiminta

Millä selaimilla sivusto toimii?

OmaKS.fi toimii kaikilla yleisimmillä verkkoselaimilla. Emme kuitenkaan suosittele Internet Explorerin käyttöä, sillä selaimen tuki loppuu 2021.

Suositeltavia selaimia ovat esimerkiksi Microsoft Edge, Safari, Mozilla Firefox tai Google Chrome.

Mitä mobiilinäkymän EXIT-nappi tekee?

EXIT-nappi on hätäpoistumistie, joka sulkee OmaKS:n välilehdet ja vie Googlen pääsivulle. Nappi on luotu tilanteita varten, joissa sivulta pitää päästä turvallisuuden tai asian arkaluontoisuuden takia nopeasti pois.

Millä laitteilla asiointi ammattilaisen kanssa onnistuu?

Voit keskustella ammattilaisen kanssa tietokoneellasi, älypuhelimellasi tai tabletillasi. Videokeskustelua varten laitteessasi tulee olla mikrofoni ja kamera.

Onko palvelun käyttö turvallista? Tallennetaanko keskusteluni?

Palvelun käyttömme on turvallista. Luottamuksellinen keskustelu ammattilaisen kanssa edellyttää aina vahvaa tunnistautumista turvallisuutesi takaamiseksi. 

Chatbottimme kanssa käydyt anonyymit keskustelut tallentuvat botin tietokantaan, sillä vastausten avulla koulutamme bottia eteenpäin. Keskustelu botin kanssa on kuitenkin täysin anonyymiä, eikä keskustelua voida yhdistää sinuun. Tästä syystä ethän kerro chatissa koko nimeäsi tai yhteystietojasi ennen kuin sinut on ohjattu tunnistautumaan. Tunnistauduttuasi keskustelusi ammattilaisemme kanssa siirtyy eri alustalle.

Kuinka voin keskustella videon välityksellä?

Aloita ensin chat-keskustelu ammattilaisen kanssa. Mikäli ammattilainen kokee tarpeelliseksi muodostaa videoyhteyden, avaa ammattilainen sen sinua varten. Muistathan sallia laitteestasi mikrofonin ja kameran käytön asiointia varten.

Aloittaaksesi videokeskustelun mobiililaitteellasi sinun on ensin asennettava VideoVisit Live Meet -sovellus. Ilmainen sovellus on saatavilla Android-laitteille Google Play storesta sekä Apple-laitteille App Storesta. Chat myös ohjaa sinut sovelluksen asennukseen, mikäli sitä ei löydy laitteeltasi asennettuna.

En löytänyt vastausta kysymykseeni. Voinko antaa palautetta?

Kyllä voit. Palaute on uutta sosiaali- ja terveyspalvelua luodessa meille äärimmäisen tervetullutta ja toivottavaa. Löydät palautelomakkeen osoitteesta omaks.fi/palaute. Voit jättää palautetta anonyymisti tai jättää halutessasi yhteystiedot, jolloin vastaamme sinulle.