Hyppää pääsisältöön

Usein kysyttyä

Tältä sivulta löydät usein kysyttyjä kysymyksiä liittyen Omaks.fi-palveluun.

OmaKS.fi tuottaa täysin uudenlaisen sosiaali- ja terveyspalvelun keskisuomalaisten käyttöön.

Tälle sivulle olemme koonneet yleisimpiä kysymyksiä liittyen OmaKS.fi:n käyttöön ja palveluihin. Vastaukset kysymyksiin näet laajentamalla tekstikenttää oikeasta reunasta löytyvästä pluspainikkeesta. Olemme jaotelleet kysymykset kategorioittain.

Mikäli et löytänyt vastausta kysymykseesi, olethan rohkeasti meihin yhteydessä palautelomakkeella. Kaikki palaute on uutta palvelua rakentaessa meille erittäin tärkeää. Voit jättää palautteen anonyyminä, halutessasi voit myös jättää sähköpostin vastausta varten.

Image
Piirretty kuva: hymyilevä nainen kysymysmerkkejä päänsä ympärillä

OmaKS.fi:n palvelut

Minkä kuntien ja terveysasemien asukkaat saavat palvelua OmaKS:ssä?

Ammattilaiset palvelevat tunnisteellisesti koko Keski-Suomea, pois lukien Jämsän, Kinnulan sekä ulkoistettujen terveysasemien asiakkaat. Yleiset neuvontapalvelut ovat avoimia kaikille keskisuomalaisille. 

Voinko keskustella ammattilaisen kanssa ilman tunnistautumista?

Kyllä voit. Ilman tunnistautumista ei kuitenkaan voida keskustella henkilökohtaisesta terveydentilasta. Asiantuntijamme voivat antaa yleistä terveysneuvontaa ja ohjantaa ilman vahvaa tunnistautumista. 

Milloin sosiaaliohjaaja voi auttaa minua?

Sosiaaliohjaajaan voit olla yhteydessä jos tarvitset ohjausta ja tukea elämän eri tilanteissa. Yhdessä sosiaaliohjaajan kanssa voit miettiä arjen asioita tai vaikka elämän kriisitilanteita.

Sosiaaliohjaaja ohjaa sinut tarvittaessa eteenpäin muihin palveluihin.

Milloin elämäntapaohjaaja voi auttaa minua?

Elämäntapaohjaaja tarjoaa tukea ja välineitä elämäntapojen muutokseen ja hyvinvoinnista huolehtimiseen. Elämäntapaohjaajalle ohjaudutaan tekemällä sähköinen terveystarkastus omaolo.fi-palvelussa ja lähettämällä se terveydenhuollon henkilöstölle.

Elämäntapaohjaajalle voi ohjautua myös esimerkiksi työikäiset potilaat, joilla on kohonnut terveysriski eli:

  • kohonnut verensokeri tai diabetesriskipisteet (yli 12)
  • kohonneet veren rasva-arvot
  • kohonnut verenpaine
  • ylipaino
  • MBO
  • edellä mainittuihin valtimotauteihin vastasairastuneet, jotka eivät ole saaneet elämäntapaohjausta

Kuinka pääsen keskustelemaan lääkärin kanssa?

Lääkärin puheille pääset sairaanhoitajamme kautta. Hän tekee hoidontarpeen arvioinnin ja tarvittaessa ohjaa sinut lääkärille.

Saanko yhä palvelua perinteiseltä terveysasemalta?

Saat.

OmaKS.fi ei tule poistamaan perinteisen sosiaali- ja terveysaseman palveluja, vaan toimimaan niiden rinnalla. Halutessasi voit asioida tutuksi tulleeseen tapaan. Ohjaamme asiakkaitamme myös kivijalkaterveysasemiin, mikäli ammattilainen kokee sen hoidontarpeen arvioinnin jälkeen tarpeelliseksi.

Mitä Omaks:n käyttö maksaa?

Chat- tai videokeskustelu Omaks:n sairaanhoitajien, sosiaaliohjaajien, elämäntapaohjaajan, seniorichatin työntekijän, perhetyöntekijän kanssa on maksutonta. Samaten maksutonta on fysioterapeutin konsultaatio

Mikäli sinut ohjataan lääkärin vastaanotolle, tai varaat ajan ravitsemusterapeutin tai fysioterapeutin videovastaanotolle, peritään siitä Keski-Suomen hyvinvointialueen hinnaston mukainen maksu.

Tarvitsen sairaslomaa, voinko hakea sitä teiltä? 

Voit. Aloita chat-keskustelu sairaanhoitajan kanssa niin hän arvioi tilanteesi ja tarvittaessa ohjaa eteenpäin, mikäli hoitaja ei asiaa pysty hoitamaan. 

Sivuston toiminta

Millä selaimilla sivusto toimii?

OmaKS.fi toimii kaikilla yleisimmillä verkkoselaimilla. Emme kuitenkaan suosittele Internet Explorerin käyttöä, sillä selaimen tuki on loppunut 2021.

Myös Safarilla on havaittu satunnaisia yhteysongelmia videovastaanotolla.

Suositeltavia selaimia ovat esimerkiksi Microsoft Edge, Mozilla Firefox tai Google Chrome.

Mitä mobiilinäkymän EXIT-nappi tekee?

EXIT-nappi on hätäpoistumistie, joka sulkee OmaKS:n välilehdet ja vie Googlen pääsivulle. Nappi on luotu tilanteita varten, joissa sivulta pitää päästä turvallisuuden tai asian arkaluontoisuuden takia nopeasti pois.

Millä laitteilla asiointi ammattilaisen kanssa onnistuu?

Voit keskustella ammattilaisen kanssa tietokoneellasi, älypuhelimellasi tai tabletillasi. Videokeskustelua varten laitteessasi tulee olla mikrofoni ja kamera.

Onko palvelun käyttö turvallista? Tallennetaanko keskusteluni?

Palvelun käyttömme on turvallista. Luottamuksellinen keskustelu ammattilaisen kanssa edellyttää aina vahvaa tunnistautumista turvallisuutesi takaamiseksi. 

Chatbottimme kanssa käydyt anonyymit keskustelut tallentuvat botin tietokantaan, sillä vastausten avulla koulutamme bottia eteenpäin. Keskustelu botin kanssa on kuitenkin täysin anonyymiä, eikä keskustelua voida yhdistää sinuun. Tästä syystä ethän kerro chatissa koko nimeäsi tai yhteystietojasi ennen kuin sinut on ohjattu tunnistautumaan. Tunnistauduttuasi keskustelusi ammattilaisemme kanssa siirtyy eri alustalle.

Kuinka voin keskustella videon välityksellä?

Aloita ensin chat-keskustelu ammattilaisen kanssa. Mikäli ammattilainen kokee tarpeelliseksi muodostaa videoyhteyden, avaa ammattilainen sen sinua varten. Muistathan sallia laitteestasi mikrofonin ja kameran käytön asiointia varten.

En löytänyt vastausta kysymykseeni. Voinko antaa palautetta?

Kyllä voit. Palaute on uutta sosiaali- ja terveyspalvelua luodessa meille äärimmäisen tervetullutta ja toivottavaa. Löydät palautelomakkeen osoitteesta omaks.fi/palaute. Voit jättää palautetta anonyymisti tai jättää halutessasi yhteystiedot, jolloin vastaamme sinulle.