Hyppää pääsisältöön
Image
Nainen kahvikuppi kädessä OmaKS-paita päällä.

Blogi: Turvallista etävastaanottoa OmaKS.fi-palvelussa

30.03.2022

Niina Salokannel, yleislääketieteen erikoislääkäri, apulaisylilääkäri ja OmaKS.fi-palvelun, digitaalisen sote-keskuksen "digilääkäri" kirjoittaa HyvaKS.fi blogissa sähköisten palveluiden kehittämisestä.

Elämme monella tavalla muutoksen aikaa. Globaali maailma vaikuttaa meihin päivittäin. Yksi selkeä suunta on palveluiden digitalisoituminen, jolle koronapandemia antoi merkittävästi lisävauhtia.

Kyllä julkinenkin osaa!

Yksityisellä sektorilla etähoito on ollut arkipäivää jo vuosia. Olemme Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelmassa päässeet rakentamaan julkiselle puolelle digitaalisia sosiaali- ja terveyspalveluita. Kehittämisessä olemme tehneet tiivistä yhteistyötä alueen kivijalkapalveluiden kanssa. Etävastaanotot, chat- palvelut ja sähköinen asiointi ovat tulleet uusiksi kontaktitavoiksi perinteisten käyntien ja puheluiden rinnalle.

Palveluita kehittämässä ovat olleet alusta asti sote-ammattilaiset, joilla on kokemusta käytännön työstä sosiaali- ja terveyspalveluissa. Kehittämistyötä on tehty suurella sydämellä asiakkaita ja potilaita varten. OmaKS.fi-palvelun lisäksi etävastaanotot on käynnistetty osassa alueen terveysasemia. Jyväskylässä Kyllön terveysasema on ollut edelläkävijänä, kun syyskuussa 2021 kokeneet terveyskeskuslääkärit aloittivat etävastaanotot videovälitteisesti. Uusi palvelu on yllättänyt positiivisesti sekä asiakkaat että ammattilaiset. Keski-Suomen seututerveyskeskuksessa lääkärin etävastaanottoja on toteutettu jo parin vuoden ajan ja teemme jatkokehittämisessä yhteistyötä maakunnallisesti.

Mitä voi hoitaa etänä?

Etäpalveluista puhuttaessa yksi kysymys nousee yli muiden, missä menee etäpalveluiden raja? Terveydenhuolto on perinteisesti mielletty hyvin vastaanottokeskeisesti ja tähän on syynsä. Tiettyjä tutkimuksia tai havaintoja ei voi korvata etämenetelmillä. Usein läsnäoloon perustuva vuorovaikutus on osa hoitoa. OmaKS.fi- palvelun kehittämisessä on ollut lähtökohtana, että potilas ja ammattilainen yhdessä arvioivat soveltuuko asian hoito etäkontaktiin. Sopivia tilanteita on tullut vastaan yllättävän paljon, erityisesti silloin kun hoitava taho on jo valmiiksi tuttu ja hoidon jatkuvuus toteutuu. Tämä niin sanottu hybridimalli lieneekin tulevaisuudessa se paras tapa hyödyntää etäteknologiaa vastaanottopalveluissa.

Uudet palvelut osana yhteistä hyvinvointialuetta

Terveyskeskuslääkärille kehittämistyö on ollut erittäin mielenkiintoista ja oppimista uuden edessä. Yhdessä moniammatillisen tiimin kanssa haasteita on selätetty ja raja-aitoja ylitetty potilaan parasta tavoitellen.

Tulevalla hyvinvointialueella digipalveluita on tarkoitus järjestää koko Keski-Suomen laajuisena. Haastetta siis riittää jatkossakin! Onneksi joukkueemme OmaKS.fi-palvelussa kasvaa hyvää vauhtia ja samalla positiivisella asenteella suuntaamme yhdessä kohti tulevaa.

Niina Salokannel
yleislääketieteen erikoislääkäri, apulaisylilääkäri
OmaKS.fi, Keski-Suomen digitaalinen sosiaali- ja terveyskeskus
Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelma

Blogikirjoitus Keski-Suomen hyvinvointialueen verkkosivuilla.