Hyppää pääsisältöön

Liikunta

Liike on lääkettä. Turvallinen liikkumismuoto löytyy lähes aina ja kaikille!

Selvitä kuntotasosi!

Erinomainen tapa oman lähtötason selvittämiseen liikuntaharrastusta aloittaessa on matalan kynnyksen kuntokatsastus. Kuntoratojen varrelta löytyviä testipaikkoja löydät Jyväskylästä, Laukaasta, Lievestuoreelta, Hankasalmelta sekä Suolahdesta. Katso pisteiden sijainnit ja lisätietoa Kuntokatsastuksen sivuilta. Liikuntatottumuksiasi voit testata myös kotioloissasi Sydänliiton sivuilla.

Image
Piirretty kuva: mies pyöräilee kaulahuivi tuulessa heiluen auringon paistaessa

Tukea keskisuomalaiselle liikkujalle

Kuntokatsastuksen lisäksi on muutakin erityisesti keskisuomalaisille räätälöityä liikuntatarjontaa.

Meijän polku – liiku ja huilaa Keski-Suomessa (2017-2047) on 30 vuoden aikajänteeseen tähtäävä kansanterveyden ja hyvinvoinnin edistämisliike. Meijän polulla keskisuomalaisten hyvinvoinnin edistämiseen keskitytään neljän teeman, eli liikunnan, levon, luonnon ja yhteisöllisyyden kautta. Meijän polun tavoitteena on terveempi ja hyvinvoiva Keski-Suomen väestö.

Tunnetko jo Meijän polun liikkujan vuosikellon? Vuosikellosta löydät itsellesi niin liikkumista kuin palautumista lisääviä haasteita. Haasteita toteuttamalla voit ylläpitää ja kohentaa kuntoasi ja koettua elämänlaatua ympärivuotisesti. Haasteet on jaoteltu vuodenaikojen mukaisiin kokonaisuuksiin.

Meijän polulla voit esimerkiksi käydä tutustumassa liikuntamahdollisuuksiin Keski-Suomessa, löytää tukea liikunnallisen elämäntavan aloittamiseen ja perehtyä lasten motoristen taitojen harjoittamiseen.

Jyvässeudun luontopysäkit puolestaan johdattavat erityisesti Jyväskylän alueen ulkoilijat luontokohteiden luokse julkisia kulkuneuvoja käyttäen.

Lisäksi Yhdistystorilta voit käydä katsomassa liikuntaan erikoistuneita keskisuomalaisia yhdistyksiä ja järjestöjä. Katso lisää linkeistä alta, avaa valikko plus-ikonista oikealta.

UKK-instituutin liikuntasuositukset

Tutkimus- ja asiantuntijakeskus UKK-instituutti on sivuillaan julkaissut liikkumisen suositukset eri ikäryhmille. Voit tarkastella lasten ja nuorten, aikuisten ja yli 65-vuotiaiden liikuntasuosituksia. Lisäksi löydät suositukset raskausajalle sekä ajalle synnytyksen jälkeen.

Erityisryhmien liikunta

Mikäli kuulut erityisryhmään, löydät liikkumiseesi ideoita ja tukea oman järjestösi sivuilta.  Alla on listattuna muutamien erityisryhmien järjestöjen liikuntasuosituksia. Varmistathan epäselvissä tilanteissa aina liikunnan ammattilaiselta liikuntamuodon turvallisuuden ennen aloittamista.