Mikä?
OmaKS laajenee kohti ikääntyneiden palveluja avaamalla ikääntyneiden asioihin keskittyvän Seniorichatin. Seniorichat on auki arkisin klo 9.00-13.00.
OmaKS Seniorichatin avaamisen myötä Jyväskylän kaupungin ikääntyneiden chat-vastaanotto kaupungin verkkosivuilla päättyy. Chatista tutut palveluohjaajat siirtyvät palvelemaan ikääntyneitä ja heidän omaisiaan osaksi OmaKS:n sähköisiä chat-vastaanottopalveluja. Palveluohjaajien lisäksi Seniorichatissa päivystävät OmaKS:n sosiaaliohjaajat.
Keskustelun aiheena voi olla esimerkiksi yleinen apu arjessa selviytymiseen, etujen ja tukien hakeminen, asuminen ja kotiin saatavat apuvälineet tai vaikkapa harrastus- ja virkistystoiminta. Aihe on vapaa, palveluohjaajat kannustavat olemaan yhteydessä matalalla kynnyksellä.
Miten?
Seniorichatiin pääset chatbot Helpostista sivun oikeasta alanurkasta.
- Kirjoita ensin etunimesi tai nimimerkkisi
- Klikkaa Chatbot Helpotti
- Klikkaa ”Ammattilaistemme vastaanotot” -laatikkoa
- Klikkaa ”Seniorichat”.
- Voit myös kirjoittaa ”seniorichat” chatbotin keskustelukenttään, jolloin botti yhdistää sinut seniorichatiin.
- Ammattilainen on paikalla arkisin klo 9.00-13.00
Kenelle?
Tunnistautumaton ohjaus kaikille keskisuomalaisille, tunnistautumisen takana olevat palvelut kaikille keskisuomalaisille pois lukien Jämsän, Kinnulan sekä ulkoistettujen terveysasemien asiakkaat.
Oma arvio -lomake
Oma arvio- lomake on tarkoitettu itsearviointiin ikääntyneen tai arjessa apua tarvitsevan henkilön avun tarpeen ja saatavilla olevien palvelujen kartoittamiseksi. Lomaketta voi käyttää ilman rekisteröitymistä tai velvoitetta lähettää tietoja eteenpäin.
Lomake tarjoaa ennaltaehkäisevää neuvontaa sekä tietoa hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistämiskeinoista. Vastauksissa ohjataan luotettaville sivustoille, joista saa tietoa Jyväskylän alueen julkisista ja yksityisistä palveluista sekä järjestöjen toiminnasta.
Lomake on käytettävissä vuorokauden ajasta riippumatta ja sen käyttö on maksutonta. Lomake on käytettävissä tietokoneella, tabletlaitteella ja älypuhelimella.
Lomakkeella voi jättää yhteydenottopyynnön. Keskitetystä asiakas ja palveluohjauksesta asiakasohjaaja ottaa yhteyttä viimeistään seitsemäntenä (7) arkipäivänä yhteydenotosta.
Lomake ohjaa tällä hetkellä Jyväskylän sekä Muuramen palveluihin, myöhemmin palvelu laajentuu muiden Keski-Suomen hyvinvointialueen kuntien käyttöön. Mikäli täytätte läheisenne puolesta lomakkeen, täytättehän henkilön yhteystiedot, jonka tilannetta kysymyksillä kartoitettiin.
Lomakkeen pääsee täyttämään linkistä: Oma arvio-lomake