Lääkäreiden maksulliset etävastaanotot ja hoitopuhelut lasketaan mukaan maksukaton kertymään
Jyväskylän, Hankasalmen ja Uuraisten terveysasemien lääkäreiden etävastaanotot ovat maksullisia. Maksut kerryttävät asiakaskohtaista maksukattoa, jonka täytyttyä palvelut ovat ilmaisia tai niiden hinta alenee.
Maksullisuus koskee myös OmaKS:n lääkäreiden etävastaanottoja.
Etävastaanotoksi määritellään videovastaanoton lisäksi vastaanottokäynnin korvaava lääkärin hoitopuhelu, joka vastaa sisällöllisesti perinteistä henkilökohtaiseen käyntiin perustuvaa hoito- tai palvelukontaktia.
Hoitopuhelussa potilaan kanssa keskustellaan esimerkiksi oireista, voinnista, hoidon toteutumisesta, tarvittavista tai tehdyistä tutkimuksista, lääkityksistä ja jatko-ohjeista tai -suunnitelmasta. Hoitopuhelun kesto ja sisältö voivat vaihdella asian laajuuden tai monimutkaisuuden mukaan.
Neljäs käynti terveysasemalla tai etävastaanotolla ilman käyntimaksua
Kunnallisen terveydenhuollon asiakasmaksuille on säädetty vuotuinen maksukatto, joka vuonna 2021 on 683 euroa. Maksukaton täytyttyä asiakas saa avohoidon palvelut pääsääntöisesti maksutta.
Maksukaton vaikutuksesta esimerkiksi lyhytaikaisessa laitoshoidossa hoitopäivämaksu alenee 22,50 euroon maksukaton täyttymisen jälkeen. Maksukaton laskennan ulkopuolelle jäävät muun muassa pitkäaikaisen laitoshoidon maksut sekä esimerkiksi lyhytaikainen ja pitkäaikainen palveluasuminen, suun terveydenhuolto sekä kotipalvelu ja kotisairaanhoito.
Lääkärin puhelin- ja etävastaanotosta perittävä maksu kerryttää asiakkaan vuosittaista maksukattoa. Jokainen maksullinen etävastaanotto tai hoitopuhelu lasketaan vastaavaksi käynniksi kuin terveyskeskuksen muutkin käynnit, eli neljänneltä etäkäynniltä samassa terveyskeskuksessa ei käyntimaksua enää peritä.
Etävastaanottoa tuottavat Jyväskylän, Hankasalmen ja Uuraisten terveysasemat omana tai ostopalveluna sekä OmaKS. Lääkäreiden etävastaanottojen maksullisuudesta päätettiin jo ennen pandemia-aikaa. Koronapandemian aiheuttamat toimintahäiriöt ja ruuhkat ovat kuitenkin lykänneet toimeenpanoa.
Maksuttomat asioinnin vaihtoehdot
Puhelinvastaanottoajan antamisen sijaan hoitaja voi tehdä lääkärille konsultaatiopyynnön, johon lääkäri vastaa kirjaamalla potilastietojärjestelmään. Kirjattu teksti näkyy potilaalle Omakannassa asian kiireellisyydestä riippuen joko välittömästi tai viimeistään viikon sisällä.
Mikäli lääkäri arvioi asiaa hoitaessaan puhelinyhteydenoton välttämättömäksi, on yhteydenotto maksullinen. Jos potilas ei missään tapauksessa halua maksullista puhelinvastaanottoa, tulee se kertoa aikaa varattaessa.
Asiakasmaksupäätöksen mukaan käynnit sekä etä- ja puhelinvastaanotot ovat maksuttomia esimerkiksi maksukaton täyttymisen jälkeen, alle 18-vuotiailla sekä mielenterveys- ja päihdepalvelujen avosairaanhoidon palveluissa.
Sairaanhoitajan vastaanottokäynnistä ei peritä käyntimaksua.
Lisää tietoa maksuista ja maksuttomuudesta on saatavilla netistä: Terveyspalvelujen asiakasmaksut.
Lisätiedot
- palvelupäällikkö Anu Mutka, Jyväskylän kaupunki, avosairaanhoito, anu.mutka(at)jyvaskyla.fi, p. 050 311 8507
- palvelujohtaja Hanna Vihavainen, Jyväskylän kaupunki, avoterveydenhuolto, hanna.vihavainen(at)jyvaskyla.fi, p. 014 266 7279