Hyppää pääsisältöön
Image
Henkilö pitää puhelinta kädessä

”Pattitilanne on viimein helpottanut” – Mika kertoo kokemuksestaan OmaKS:n sosiaaliohjauksesta

19.07.2021

Sosiaaliohjaaja on auttanut Mikaa esimerkiksi viranomaisasioinnissa sekä työnhaussa.

OmaKS:ssä työskentelee kaksi sosiaaliohjaajaa. Sosiaaliohjaajaan voit olla yhteydessä, jos tarvitset ohjausta ja tukea elämän eri tilanteissa. Yhdessä sosiaaliohjaajan kanssa voit miettiä vaikkapa arjen asioita tai kriisitilanteita.

Aiheena voi olla esimerkiksi työttömyys, taloudelliset ongelmat, yksinäisyys tai muut huolet. Sosiaaliohjaaja ohjaa sinut tarvittaessa eteenpäin muihin palveluihin.

Eräs apua OmaKS:n sosiaaliohjauksesta saaneista on Mika. Noin 45-vuotias Mika ohjattiin OmaKS:n sosiaaliohjaukseen psykiatrisen sairaanhoitajan toimesta alkukesästä OmaKS:n juuri auettua. Mikan nimi on muutettu.

Sosiaaliohjaajan palvelu on ollut Mikalle uusi, toimiva keino lähteä aukomaan elämän solmukohtia.

– Minulla ei aiemmin ollut tietoa, että tällaista apua voisi saada. Nykyinen tilanteeni koostuu monesta eri ongelmasta ja sosiaaliohjaajan kanssa olen päässyt niiden ratkaisussa alkuun.

–  Olen ollut viimeiset pari vuotta työttömänä ja tunsin olevani pattitilanteessa. Olen saanut puhua ongelmistani rauhassa ilman kiirettä ja nyt viimein alkaa tuntua siltä, että asiat ovat aidosti liikahtaneet eteenpäin, Mika kertoo.

Keskustelua, kuuntelemista ja lomakkeiden täytössä auttamista

Mikalla diagnosoitiin hiljattain keskittymishäiriö ja hän on aina kokenut esimerkiksi erilaisten viranomaislomakkeiden täyttämisen haastavaksi.

– Sosiaaliohjaajan kanssa olemmekin käyneet näitä asioita läpi ja nyt elokuussa ilmoittauduin hänen avustuksellaan Polkuja työelämään -koulutukseen. En usko, että olisin pystynyt tähän yksin, Mika kertoo.

Esimerkiksi juuri viranomaisten kanssa asioinnissa sosiaaliohjaajamme voi auttaa monella tapaa. Konsultoida voi joko puhelimitse tai videovastaanoton välityksellä, jonka lisäksi voidaan ohjata myös kasvokkaiseen tapaamiseen terveysaseman sosiaalitoimen sosiaaliohjaajan kanssa.

Tärkeintä on löytää jokaiselle asiakkaalle häntä parhaiten palveleva keino, esimerkiksi Mika soitti yhteisessä puhelussa sosiaaliohjaajan kanssa TE-keskukseen.

– On todella hienoa, että olen saanut rauhassa keskustella asioistani ja ongelmistani osaavan ammattilaisen kanssa. Keskusteluissamme minulle ei ole kertaakaan tullut kiireen tai hoputtamisen tuntua, vaan tunnen, että hyvinvoinnistani aidosti välitetään. Kokemukseni asioinnista ovat äärimmäisen positiivisia ja sopivat elämäntilanteeseeni loistavasti.

Mika kokee, että sosiaaliohjauksesta olisi apua varmasti myös monelle muulle. Hän toivookin, että sosiaaliohjaus ja sen hyödyt olisivat paremmin tiedossa sekä asiakkailla että ammattilaisilla.

– Olen varma, että on valtava määrä ihmisiä, jotka hyötyisivät edes pienenpienestä keskusteluavusta. Valitettavasti heidän voimavaransa voivat myös olla niin lopussa, että yhteydenotto ammattilaiseen voi olla liian suuri kynnys. Siksi toivoisinkin tämän kynnyksen madaltuvan ja myös terveydenhuollon ammattilaisten ohjaavan sosiaaliojaukseen asiakkaita, jotka kaipaavat keskustelua. Sosiaaliohjaajan välittävä ja rauhallinen palvelu sekä ammattimainen ohjaus eteenpäin on ollut minulle juuri sitä mitä tarvitsin.

OmaKS:n sosiaaliohjaajat ovat tavoitettavissa matalalla kynnyksellä

Löydät sosiaaliohjaajamme chatista arkisin kello 8-16. Heidän kanssaan voit keskustella ilman ajanvarausta, nimettömänä joko chatin tai videon välityksellä. Lisäksi voit myös varata ajan videovastaanotolle tai jättää yhteydenottopyynnön, jolloin sinulle soitetaan sinulle viimeistään seuraavana arkipäivänä.

Kannustamme olemaan yhteydessä matalalla kynnyksellä, jos elämässäsi on mikään mikä mietityttää tai mistä haluaisit keskustella ihmisen kanssa. Palvelemme pienissä ja suurissa elämän muutoksissa, murheissa tai kriiseissä.