Hyppää pääsisältöön
Image
Kaksi piirroshahmoa, avuliaat terveydenhuollon ammattilaiset

OmaKS.fi, Keski-Suomen digitaalinen sosiaali- ja terveyskeskus on avattu

24.05.2021

OmaKS.fi, Keski-Suomen digitaalinen sosiaali- ja terveyskeskus avattiin maanantaina 24.5.

Verkkosivustolla Jyväskylän julkisten terveysasemien, Hankasalmen ja Uuraisten asiakkaat voivat keskustella sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa anonyymisti matalalla kynnyksellä, myös ilman ajanvarausta.  

– OmaKS.fi on uudenlainen lisä keskisuomalaisten sosiaali- ja terveyspalveluihin. Emme ole syrjäyttämässä perinteistä kivijalkaterveyskeskusta, vaan tulemme täydentäväksi palveluntarjoajaksi monipuolistamaan valikoimaa ja nopeuttamaan asiointia, kertoo OmaKS.fi-palvelun kokonaisuudesta vastaava ohjelmapäällikkö Tiina Koponen Keski-Suomen sote-uudistuksen hankkeista.

Palvelussa työskentelee aluksi kuusi sairaanhoitajaa, kaksi sosiaaliohjaajaa ja yksi elämäntapaohjaaja. Ammattilaisen puheille pääsee chatin tai videoyhteyden kautta arkisin kello 8.00–17.30. OmaKS:n chatbot palvelee vuorokauden ympäri myös viikonloppuisin. Halutessaan asiakas voi myös jättää yhteydenottopyynnön tai varata kiireettömän ajan ammattilaisen puheille.

Yhteys Omaolon kanssa

OmaKS on myös tiiviisti yhteydessä Omaolo.fi:n oirearvioihin, jotka arvioivat asiakkaan hoidon tarpeen ja tarvittaessa yhdistävät hänet ammattilaiselle. Lisäksi OmaKS.fi-palvelussa voi esimerkiksi uusia reseptin tai hakea elämäntapaohjauksen palveluja.

– Ammattilaistemme huippuporukka odottaa sormet syyhyten, että pääsevät palvelemaan asiakkaita sosiaali- ja terveydenhuollon kysymyksissä. Olemme jo käsitelleet Omaoloon saapuneita oirearvioita ja sähköisiä terveystarkastuksia sekä aloitelleet digitaalista hyvinvointivalmennusta. Nyt meille avautuu botin ja chatin kautta uusia mahdollisuuksia palvella asiakkaitamme entistä sujuvammin, iloitsee OmaKS-tiimin vetäjä, palveluiden saatavuudesta vastaava projektipäällikkö Sari Nurmivaara Keski-Suomen sote-uudistuksen hankkeista.

Palvelu tulee laajenemaan myöhemmin kaikkialle Keski-Suomeen. Koposen mukaan palvelussa on pitkän tähtäimien suunnitelmissa laajenemisen lisäksi myös lisätä digitaalisten sosiaali- ja terveyspalveluiden käyttöä.

– Digitaalisten sote-palvelujen käytön yleistyessä asiointi nopeutuu ja jonot lyhenevät niin kivijalan kuin digitaalisenkin sosiaali- ja terveyskeskuksen puolella. Kivijalkaterveyskeskukselle ja kliiniselle tutkimukselle tulee kuitenkin aina olemaan tarve, joten OmaKS:n lanseeraaminen ei ole perinteisiltä terveyskeskuksilta pois, Koponen kertoo.

Hyvinvointisi tueksi

Perinteisemmän sairaanhoitajan vastaanoton lisäksi OmaKS:ssä pääsee keskustelemaan sosiaaliohjaajan tai elämäntapaohjaajan kanssa. Chatissa päivystävältä sosiaaliohjaajalta saa tukea ja ohjausta esimerkiksi elämän eri kriisitilanteissa. Elämäntapaohjaaja puolestaan tarjoaa tukea ja välineitä elämäntapojen muutokseen ja hyvinvoinnista huolehtimiseen. Hänen puheilleen pääsee täyttämällä sähköisen terveystarkastuksen Omaolo.fi-palvelussa.

Mikäli asiakkaan tarve vaatii lääkärin palveluita, ohjataan hänet ammattilaisen puolesta eteenpäin. Lääkärin palvelut ovat tulossa myös OmaKS:ään myöhemmin tänä vuonna.

– On hienoa, että palvelumme kattaa laajalti hyvinvoinnin kaikki osa-alueet. Toivottavasti ihmiset ottavat myös sosiaali- ja elämäntapaohjaajan palvelut omakseen. Olemme rekrytoineet monipuolisen ja osaavan tiimin ammattilaisia palvelemaan keskisuomalaisia kattavasti, Koponen kertoo.

Löydät OmaKS.fi:stä myös laajan tarjonnan valmennuksia, ohjeita ja vinkkejä hyvinvointisi tueksi. Hyvinvointisi tueksi -osio on välittömästi kaikkien keskisuomalaisten käytettävissä.

Tutustu palveluun www.omaks.fi. Seuraa OmaKS.fi:tä sosiaalisessa mediassa: Facebook, Instagram ja Twitter.

Lisätietoja

– Tiina Koponen, ohjelmapäällikkö, Keski-Suomen sote-uudistus, p. 050 311 8075, tiina.koponen(at)jyvaskyla.fi 

– Sari Nurmivaara, projektipäällikkö, Keski-Suomen sote-uudistus, p. 050 311 8285, sari.nurmivaara(at)jyvaskyla.fi 

– Emilia Nygren, projektityöntekijä, Keski-Suomen sote-uudistus, p. 0 50 311 8687, emilia.nygren(at)jyvaskyla.fi