Hyppää pääsisältöön
Image
Piirroshahmoja

OmaKS.fi pilotoi kokemusasiantuntijan digitaalista vastaanottoa

22.12.2021

Kokemusasiantuntijat ovat tavattavissa Keski-Suomen digitaalisen sosiaali- ja terveyskeskuksen chatissa maanantaisin klo 12–16. Vastaanotolle pääsee anonyymisti ilman ajanvarausta ja se on avoinna kaikille keskisuomalaisille 3.1.2022 alkaen.

OmaKS.fi, Keski-Suomen digitaalinen sosiaali- ja terveyskeskus aloittaa kokemusasiantuntijan digitaalisen chat-vastaanoton. Kokemusasiantuntija on henkilö, jolla on omakohtaista kokemusta jostain terveyden, hyvinvoinnin tai mielenterveyden ongelmasta ja hän on käynyt kokemusasiantuntijakoulutuksen.

Vastaanottomme OmaKS:n kokemusasiantuntijalle ovat ajanvarauksettomia ja maksuttomia matalan kynnyksen mahdollisuuksia purkaa sydäntään ja saada tukea.

– Haluamme OmaKS:ssä tuoda kokemusasiantuntijan tuen digitaalisesti lähelle asiakasta. Kokemusasiantuntijat pystyvät auttamaan erilaisissa arjen haasteissa kertomalla, kuinka he ovat haasteita selättäneet ja mistä asioista he ovat saaneet tukea arkeensa, kertoo ohjelmapäällikkö Sari Nurmivaara.

Vastaanotto aukeaa 3.1.2022

Kokemusasiantuntijan vastaanotto on auki OmaKS:n chatissa yhtenä päivänä viikossa, aluksi maanantaisin kello 12–16. Pilotissa aloittaa yhteensä kuusi kokemusasiantuntijaa, jotka vuorottelevat päivystysvuorossa.

OmaKS:ssä aloittava kokemusasiantuntija Annukka on iloinen päästessään täydentämään sivuston palveluita.

– Tämä on niin matalan kynnyksen toimintaa, kuin vaan olla ja voi. Yhteyden saa mobiililaitteella mistä vaan. Toivomme, että mahdollisimman moni löytäisi meidät ja pääsisimme tukemaan ihmisiä arjen pienissä ja suuremmissa asioissa. Apua on tarjolla, Annukka kertoo.

Kokemusasiantuntijoiltamme löytyy historiaa esimerkiksi lähisuhdeväkivallan uhasta, huumausaineista, työuupumuksesta, ylipainosta, univaikeuksista ja masennuksesta. Keskustella voit kuitenkin mistä vaan mielen päällä olevasta, aihe on vapaa.

Vastaanotolle pääset OmaKS.fi:n chat-upotteesta, joka sijaitsee sivun oikeassa alanurkassa. Vastaanotolle tuleva syöttää nimensä tai nimimerkkinsä, klikkaa chatbot Helpottia ja valitsee napista keskustelun kokemusasiantuntijan kanssa. Keskustelu on anonyymiä ja ajanvarauksetonta.

Lisätietoa:

Sari Nurmivaara, projektipäällikkö, Keski-Suomen sote-uudistuksen hankkeet
sari.nurmivaara(at)jyvaskyla.fi, 050 311 8285